Missie-visie-kernwaarden

Storytelling People verbindt mensen en organisaties met storytelling workshops, trainingen & leiderschap

In organisaties gaat het om productiviteit, winstgevendheid en continuïteit. Maar organisaties hebben ook missie, visie en kernwaarden geformuleerd om daar invulling aan te geven.

Wat is de kracht van verhalen in organisaties?

Probleem van veel organisatieverhalen is dat ze vaak erg algemeen zijn en weinig tot de verbeelding spreken. Een goed verhaal met een emotionele impact doet dat wel. Dat zorgt voor verbinding tussen mensen, want verhalen die je samen deelt geven een gevoel van verwantschap. Zo werkt dat binnen culturen, maar ook binnen organisaties. Het verschil met rationele benaderingen – waarbij alleen feiten en cijfers worden gebruikt – is dat verhalen hoofd en hart met elkaar verbinden. Een verhaal spreekt mensen aan, omdat wij gewend zijn door middel van verhalen te communiceren. Bovendien blijven verhalen langer hangen en zijn ze gemakkelijker na te vertellen dan abstracte feiten.

Het belang van missie, visie en kernwaarden

De missie, visie en doelstellingen van een bedrijf versterken het geloof in realisatie. Een succesvolle visie leidt tot een gemeenschappelijke droom. Alle ondernemingen of projecten, groot of klein, beginnen in de geest. Zoals Stephen Covey zegt: ‘alles wordt tweemaal geschapen: eenmaal in de geest en eenmaal in de materie.’ Het begint met verbeelding en het geloof, dat wat nu nog slechts verbeelding is, op een dag realiteit kan worden.
Het visieverhaal neemt mensen mee van waar ze nu zijn, naar waar ze heen kunnen. Het verhaal deelt het toekomstbeeld en zorgt er voor dat mensen zich hier comfortabel bij voelen. De uitdaging is om een geloofwaardig verhaal te vertellen over de toekomst, terwijl de toekomst nog onbekend is.

Missie-visie-kernwaarden

Vertellen met een leiderschapsverhaal

Leiderschap draait om het in beweging brengen van mensen. Een goed verhaal overtuigt en enthousiasmeert mensen. Goede leiders weten hun medewerkers te binden met verhalen. Zo was het vroeger en zo is het nog steeds. Met storytelling zorgt u ervoor dat uw missie, visie en kernwaarden verhalend worden doorgegeven. Alleen zo worden medewerkers onderdeel van hetzelfde onstuitbare, verbindende verhaal.

Een uitdagende visie vertellen

Over visie vertellen geldt: in de beperking toont zich het meesterschap. Houd het simpel. Iemand kan maar een beperkt aantal elementen tegelijk onthouden. De uitdaging wordt gestimuleerd door uw passie, niet door volledigheid.

  • Maak het toekomstverhaal positief. Om mensen daadwerkelijk in beweging te krijgen schetst u bij visieontwikkeling een positief toekomstbeeld waarmee zij zich kunnen verbinden. Een negatief verhaal kan dienen om een ‘sense of urgency’ te creëren. ‘Philips kan failliet gaan,’ waarschuwde topman Jan Timmer in 1982. Om te vervolgen met: ‘maar we kúnnen Philips er weer bovenop krijgen.’
  • Behoud focus en hoofdlijn. Mensen zijn eerder geneigd zich te verbinden met een visieverhaal als zij kunnen focussen op één helder doel.
  • Vermijd clichés. Uw persoonlijke visie als leider is authentiek en inspirerend. Een organisatievisie die bol staat van de clichés zet zeker niet aan tot actie.

Kernwaarden tot leven brengen

Kernwaarden vertellen waar uw organisatie voor staat. Uw medewerkers kunnen zich eraan optrekken, uw klanten kunnen er op vertrouwen. Waarden waar u samen voor staat vormen het fundament onder de organisatiecultuur.
Door een beperkt aantal kernwaarden te kiezen, houdt u focus en blijft voor medewerkers en stakeholders helder waar u voor staat. Wanneer de kernwaarden van uw organisaties geïdentificeerd zijn, begint het belangrijkste werk: de waardes tot leven brengen. Waarden op zich zijn abstracte woorden die nog weinig verbinding tot stand brengen. Door de waardes in een persoonlijk verhaal te plaatsen, krijgen ze richting en betekenis. Kernwaarden komen tot leven in persoonlijke verhalen van medewerkers. Het is daarom essentieel om die verhalen op te halen en te delen.

Over Storytelling People

Storytelling People gelooft in de kracht van het persoonlijke verhaal en de corporate story om mensen te verbinden. Wij enthousiasmeren mensen en organisaties met gerichte storytelling verhalen, programma’s, workshops, trainingen, campagnes en onze OneStory® App.

Contact

Contact

Storytelling People
Karstraat 38
5301 BR Zaltbommel
T 0418-841957
E info@storytellingpeople.nl

Onze klanten

Corporate storytelling maakt het abstracte bedrijfsverhaal toegankelijk in verhalen van en voor mensen.

Heineken: de magie
Amgen
Randstad: shaping work
corporate-storytelling-examples
g4s
oracle

Brochure aanvragen

Corporate storytelling brochure

Download de Storytelling People app

De gegevens zijn verzonden en zullen worden verwerkt.